vineri, 19 octombrie 2012

Roma in filme

"Ma voi stradui sa explic ce inseamna Roma atat pentru locuitorii ei, cat si pentru straini, dincolo de atractia pe care o pot exercita asupra acestora din urma vechimea si monumentele sale; o capitala plina de paradoxuri, atat de lesne iubita, atat de repede urata si apoi regretata". - Federico Fellini – 1971 
 

Roma, Federico Fellini, 1972 

In pelicula Roma, cvasi-documentar, cvasi-fictiune, Fellini isi exprima viziunea personala asupra capitalei italiene, amestec de nostalgie, mister si ironie caustica. Aceasta rememorare incoerenta si halucinanta, in stilul care a ramas in istoria culturii drept "fellinian", continua pe tot parcursul filmului, reprezentand felul original in care regizorul priveste acest oras, cu frumusetea si defectele sale. Roma lui Fellini poate nu este identica cu Roma de pe harta, dar cu siguranta cu cat este mai felliniana, cu atat este mai fascinanta si mai poetica. 
 La Dolce Vita, Federico Fellini, 1960 

"La dolce vita" este una dintre cele mai puternice si profunde pelicule regizate de Federico Fellini. Naratiunea prezinta o serie de evenimente din viata unui jurnalist interpretat magistral de Marcello Mastroianni, care isi exploreaza nereusitele profesionale si amoroase, fiind in final o reflectie asupra sensului vietii, usor de gasit sau dimpotriva inaccesibil. Actiunea se desfasoara in Roma anilor '50, unde personajul lui Mastroianni se ocupa cu partea de senzational a stirilor: vedete de film, viziuni religioase, aristocratia decadenta. Talentul regizoral se manifesta in permanenta. Secventa de inceput este pur si simplu magistrala: un elicopter survoleaza Roma, deasupra unei statui a lui Iisus, peste ruinele Coloseumului, deasupra unui grup de femei care fac plaja pe marginea unei piscine, deasupra unei catedrale. Inainte ca un singur cuvant din dialogul bogat sa fie rostit, Fellini prezinta deja o lume in care valorile religioase ale Bisericii Catolice, reminescentele pagane ale vechii Rome, viata contemporana si dificultatile de comunicare si exprimare se imbina intr-un tot dizarmonic si totusi fascinant. 

 Vacanta la Roma (Roman Holiday), William Wyler, 1953 

 “Vacanta la Roma” a fost nominalizat la zece Premii Oscar, iar Audrey Hepburn a cucerit un Oscar pentru rolul unei printese moderne, care se razvrateste impotriva obligatiilor sale regale si exploreaza Roma pe cont propriu. Ea il cunoaste pe Gregory Peck, un ziarist american care, dornic sa puna mana pe un articol in exclusivitate, se preface ca nu ii cunoaste adevarata identitate. Dar planul lui este dat peste cap, caci cei doi se indragostesc. Eddie Albert contribuie la incarcatura de umor a filmului, in rolul prietenului si cameramanului lipsit de griji al lui Peck. In regia plina de stil a lui William Wyler, aceasta comedie romantica va ramane unul dintre cele mai savuroase filme ale tuturor timpurilor. 


Eclipsa (L'Eclisse), Michelangelo Antonioni, 1962 

O frumoasa tanara intalneste un barbat energic si fermecator, insa relatia ce ia nastere intre ei este sortita esecului datorita conditiei materiale a barbatului. "Eclipsa" este al treilea și cel mai profund film din trilogia care mai cuprinde "Aventura" și "Noaptea". Prin povestea unei tinere care iși parasește iubitul, pentru ca apoi sa se indragosteasca de un alt barbat, Antonioni duce pana la ultimele consecințe estetica vidului, pusa in opera cu "Aventura". 


Trei monede intr-o fantana (Three Coins in the Fountain), Jean Negulesco, 1954 

Trei tinere domnisoare care lucreaza in Italia arunca monede in Fontana di Trevi, fiecare dorind sa-si gaseasca barbatul visurilor. Premisa acestei comedii romantice desfasurate in Roma este simpla iar decorul – Roma anilor 50 - este uluitor.


Talentatul domn Ripley (The Talented Mr Ripley), Antony Minghella, 1999 

 Suntem in anii 50. Tom Ripley este un baiat sarac ce imprumuta o jacheta cu emblema universitatii Princeton, pentru a canta la o petrecere selecta. El pretinde ca il cunoaste pe unul dintre bogatii studenti la Princeton, pe nume Dicki Greenleaf, un rebel ce traieste in Italia si refuza sa se intoarca acasa. Tatal lui este dispus sa ii ofere lui Tom 1,000 de dolari pentru a-i aduce fiul acasa. Iar Tom este mai mult decat dispus sa o faca. In Italia, Tom se imprieteneste cu Dickie si cu logodnica acestuia, devenind parte a grupului lor de distractie. Dar totul se complica atunci cand se vede nevoit sa se intoarca la viata sa de dinainte. 


Burta arhitectului (The Belly of an Architect), Peter Greenaway, 1987 

"Filmul este o tratare vizuala, apropiata omagiului, adus stilului arhitectonic al Romei, focalizat cu indemanare si ambalat in nuante ezoterice de indoiala privind sensul si utilitatea amanarii. Arhitectul american Stourley Kracklite (Brian Dennehy) vine impreuna cu sotia sa, Louisa (Chloe Webb), la Roma pentru a superviza o expozitie dedicata lui Etienne-Louis Boullée, un arhitect francez din secolul al XVIII-lea. 


O noua primavara (The Roman Spring of Mrs. Stone), Robert Allan Ackerman, 2003 

Ramasa de curand vaduva, Karen Stone, candva o actrita celebra pe Broadway, se muta la Roma pentru a incepe o existenta noua. Il cunoaste pe Paolo, un tanar italian cu o slabiciune pentru cravate de matase si femei bogate. Desi constienta ce urmareste Paolo, dna Stone se indragosteste fara speranta de el. 


Ingeri si demoni (Angels and Demons), Ron Howard, 2009 

Specialistul in simbologie Robert Langdon trebuie sa dejoace de aceasta data planurile unei secte, Illuminati, al carei scop este nici mai mult nici mai putin aruncarea in aer a intregului Vatican. Si nu oricand, ci in timpul conclavului care ar trebui sa-l aleaga pe urmatorul papa. Ajutat de frumoasa cercetatoare Vittoria Vetra, Langdon are la dispozitie doar 24 de ore pentru a salva Roma de la distrugere. 

 Amor la Roma (When in Rome), Mark Steven Johnson, 2010 

Beth este o ambitioasa tanara din New York, cu un program extrem de incarcat. Atunci cand sora ei o anunta ca se marita cu un italian pe care il cunoscuse de doar doua saptamani, este destul de sceptica, dar lasa totul la o parte si pleaca la Roma. Beth declara razboi iubirii si fura, in chip de sfidare a destinului, cateva monede din celebra fantana a dragostei din Roma. Inexplicabil, toti cei care aruncasera acele monezi in acea fantana, sperand in indeplinirea dorintelor, se indragostesc la nebunie de Beth. Prin urmare, femeia care credea ca nu va intalni niciodata dragostea, are parte de mai mult decat poate duce. 


Habemus Papam, Nanni Moretti, 2011 

 Dupa moartea Papei, Colegiul Cardinalilor catolici s-a intrunit pentru a alege un succesor si a lasa fumul alb sa iasa pe hornul Vaticanului, ca semn ca scaunul papal a fost ocupat. Dupa ce unul dintre cardinali primeste suficiente voturi, este declarat drept noul Papa. Crestinii catolici asteapta insa degeaba in Piata Sfantul Petru din Vatican sa il vada iesind la balcon pe noul suveran pontif. Cardinalul caruia i s-a dat functia suprema in Biserica Catolica nu e deloc pregatit sa ia in carca o asemenea responsabilitate. E temator, depresiv, se teme ca nu se va ridica la inaltimea asteptarilor... Lumea catolica e tulburata si nelinistita, in timp ce la Vatican se cauta cu infrigurare solutii pentru iesirea din criza. 


Din dragoste pentru Roma (To Rome with Love), Woody Allen, 2012 

Este o comedie caleidoscopica plasata intr-unul din cele mai fermecatoare orase din lume. Protagonistii sunt un arhitect de renume care isi retraieste tineretea, un localnic din clasa mijlocie care se trezeste brusc ca devine cea mai mare celebritate a orasului, un cuplu tanar din provincie care e atras in intalniri romantice separate si un director de opera american care se chinuie sa aduca pe scena un cantaret a carui meserie nu are nici o legatura cu opera – e antreprenor de pompe funebre. Roma e un oras care freamata de dragoste si comedie, iar filmul lui Woody Allen este populat de oameni care traiesc aventuri ce le vor schimba vietile pentru totdeauna. 

Descriere filme: Cinemagia

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu